We zijn alweer halverwege 2023 en daarmee zijn ook alweer de foodtrends van 2023 bekend, iets waar wij dan ook graag op inspelen. Hoewel er talloze trends zijn heeft de Heeren van Driebergen 5 trends uitgekozen waar wij ons wel mee kunnen identificeren, u ook?
- Food, Social and Show
Na bijna drie jaar van beperkte sociale interactie te hebben kunnen genieten zijn we nu wel weer toe om normaal te gaan leven. Men gaat op zoek naar restaurants die interactie, opwinding en een beetje show bieden om de drie jaar thuis op de bank goed te maken. Eten in een sfeervol restaurant met een prettige entourage, met spannende gerechten die aan tafel afgewerkt worden zoals bijvoorbeeld cocktail met een rookwolk of een verandering van kleur.
Eten en muziek zullen mixen en de sfeer van het restaurant bepalen zoals bijvoorbeeld de geupdate versie van de pianobar. Ook het informeel dineren aan een gemeenschappelijke tafel komt weer terug, iedereen is dan ook klaar om weer te gaan socializen. Deze eetrevolutie zal dan ook leiden tot een toenemende populariteit van kleinere borden, kleine hapjes en shared dining zal dan ook eind dit jaar zijn top bereiken. - Loco Loco
Een trend dat eigenlijk al jaren de revue passeert, lokale producten. Hier heeft de corona periode dan ook zeker bij geholpen met acties als de verschillende Koop lokaal acties in Nederland. Niet alleen zijn lokaal geproduceerde ingrediënten een indicatie van versheid en kwaliteit, maar ze stellen de gasten ook in staat om hun eigen buurman te steunen. Het werken met lokale leveranciers kan soms zelfs de kosten verlagen, bovendien zijn gasten waarschijnlijk bereid meer te betalen voor traceerbare ingrediënten van hogere kwaliteit. - Fusion Cooking
Een van de meest interessante trends van het moment is de Fusion cooking, waarbij elementen uit twee verschillende soorten gerechten gecombineerd wordt om iets fris en unieks te creëren. Gasten blijven geïnteresseerd in vernieuwing en willen graag verrast worden, dat is al jaren een trend. Bij fusion Cooking worden geheel nieuwe gerechten gecreëerd vanuit twee bestaande gerechten zoals sushi burrito’s of ramenburgers. De mogelijkheden zijn eindeloos. Heeft u wel eens een pizza-hotdog geprobeerd? - No waste
De overheid speelt al aardig in op de Zero waste trend door de plastic verpakkingsmaterialen zoveel mogelijk te beperken. Deze duurzaamheid beweging is zelfs zo gegroeid dat de gasten en klanten bereidt zijn om iets meer te betalen voor zero waste producten. In de horeca en thuisbezorg diensten is 2023 dan ook het jaar van de zoektocht om de verpakkingsmaterialen op een creatieve manier aan te pakken. Daar behoort natuurlijk ook afvalscheiding en het beperken van waste bij het koken bij. In hoeverre kan je de afval van producten hergebruiken door bijvoorbeeld er een saus of soep van te maken? We moeten allemaal ons steentje bij dragen. - Low Alcohol and Alcohol Free Drinks
Door de behoefte om steeds gezonder en bewuster te leven worden alchole vrije dranken steeds populairder. De non alcoholische Bier Markt schat dan ook een omzet te gaan generen van 25 biljoen euro volgens een rapport van Global market Insights. Het aanbieden van mocktails en non alcoholische bieren, waaronder de welbekende radlers, is een must voor elk restaurant.
In welke trend kunt u zich het meeste vinden?
De Heeren van Driebergen